عاقبت غیبت کننده
و قـال : مـن اغـتـاب امـرء مـسـلمـا، بطل صومه و نقض وضوءه و جاء یوم القیامه یفوح من فیه رائحـة انـتـن مـن الجـیـفـة ، یـتـاذی بـه اهـل المـوقـف . و ان مـات قبل ان یتوب ، مات مستحلا لما حرم الله عزوجل .(559)
فـرمـود رسـول اکـرم ، صـلی الله عـلیـه و آله : کـسـی کـه غـیـبـت کـنـد مـرد مسلمی را، بـاطـل شـود روزه او و شـکـسـتـه شـود وضوی او، و بیاید روز قیامت در حالی که از دهن او بـویـی مـی آیـد کـه از بـوی مـردار گـنـدش بـیـشـتـر اسـت ، در آزار مـی آیـنـد از آن اهـل مـوقـف . و اگـر بـمـیـرد قـبـل از تـوبـه ، مـرده اسـت در صـورتـی کـه حـلال شـمـرده چـیـزی را کـه خـداونـد حـرام شـمـرده اسـت . ایـن هـم حال قبل از ورودش به جهنم که در نزد اهل موقف مفتضح و رسواست و در شمار کفار اسـت ، زیـرا کـه مـسـتـحـل مـحـرم الهـی کـافـر اسـت . و مـغـتـاب در اثـر او مـثـل اوسـت ، بـنـابـرایـن حـدیـث شـریـف . و حـال بـرزخ او نـیـز روایـت از رسول خدا، صلی الله علیه و آله ـ گردیده :
عـن انس قال قال رسول الله ، صلی الله علیه و آله : مررت لیله اسری بی علی قوم یـخـمـشـون وجـوهـهـم بـاظـافـیـرهـم . فـقـلت : یـا جـبـرئیـل ، مـن هـؤ لاء؟ قال : هؤ لاء الذین یغتابون الناس و یعقون فی اءعراضهم .(560)
انـس بـن مـالک (گـویـد): رسـول خـدا، صلی الله علیه و آله ، فرمود: گذشتم در شب مـعـراج بـه قـومـی کـه رویـهـای خـود را بـا چـنـگـال خـویـش خـراش مـی دادنـد. از جـبـرئیـل پـرسـیـدم ایـنها کیان اند؟ گفت : "اینها کسانی هستند که غیبت مردم را می کردند و واقع می شدند در اعراض آنها."
پـس ، مـعـلوم شـد کـه شـخـص مـغـتـاب در بـرزخـش رسـوا و مـفتضح است ، و در موقفش پیش اهل آن خجل و شرمسار است ، و در جهنم نیز با رسوایی و بی آبرویی خواهد به سر برد، بلکه بعض مراتب آن نیز اسباب رسوایی در این عالم شود.
منبع: شرح چـهـل حدیث-امام خمینی سلام الله علیه